کاربردهای رفتارشناسی دیسک

کاربردهای رفتارشناسی دیسک

 مدل رفتارشناسی دیسک چه کمکی به ما میکند؟

یکی از مهارت های مهم که هر فردی بخصوص مدیران و مذاکره کنندگان باید بدانند، شناخت رفتار دیگران است. اما شاید برای شما سوال شود که رفتارشناسی افراد و تطبیق رفتارمان با دیگران، باعث ­شود که ما برای دیگران نقش بازی کنیم و در طول زمان شخصیت خود را فراموش کنیم؟

در پاسخ باید بگوییم همه ما آدم­ها، هر روز نقش­های زیادی را بازی می­کنیم مثلا ما هر روز به طور همزمان، برای فرزندانمان پدر و یا مادر هستیم، برای پدر و مادرمان فرزند هستیم، برای شریک زندگیمان همسر هستیم، برای رییس­مان کارمند هستیم و... اما می­دانیم که هر کدام از این نقش­ها، وظایف و شرایط خاص خود را دارد و هیچ وقت از شخصیت اصلی خود دور نمی­شویم. رفتارشناسی افراد هم همینطور می­باشد. ما افراد پیرامون­مان را دقیق بررسی می­کنیم تا متوجه شویم که باید با آنها چطور رفتار کنیم تا هم بتوانیم ارتباط موثری را برقرار کنیم و هم اینکه به خواسته­ های خود برسیم.

 

مدل دیسک

به کمک DISC می­توان متوجه شد که افراد در موقعیت­های متفاوت، چگونه رفتار می­نمایند و چگونه می­توان تعاملی موثرتر و موفقیت آمیز با همه افراد پیرامون­مان از جمله مشتری، رئیس، همکار، همسر و.. داشته باشیم. مدل DISC به شما کمک می­کند تا ویژگی­ها و رفتارهای منفی خودتان را متوجه شوید و به دنبال اصلاح آنها بروید.

مدلDISC یک معیار کامل از چیزی که هستیم، نمی­باشد، بلکه فقط یک جنبه از تمام آنچه که باعث خاص بودن ما می­شود را نشان می­دهد، یعنی نحوه‌ عملکرد، رفتارها و برقراری ارتباطاتمان.

یک تصور اشتباه این است که آزمون DISCنشان خواهد داد که چه کسی در کار موفق می‌شود و چه کسی شکست می‌خورد.DISC درباره هوش و مهارت­ها صحبت نمی­کند و موفقیت در شغل­ها را پیش بینی نمی­کند. این ابزار فقط ویژگی‌های رفتاری مشترک را اندازه‌گیری می­نماید، نه سطح توانایی را، و نکته مهم این است که هر فرد با هر نوع از مدل­های رفتاری DISC، می­تواند در هر شغلی موفق باشد اما افراد بواسطه ویژگی­های رفتاری خود در برخی مشاغل­ انرژی کمتری صرف می­کنند و زودتر به نتایج مورد قبول دست پیدا می­کنند؛ بنابراین به کمک مدل DISC می­توانید در سازمان، افراد را در جایگاه مناسب خود قرار دهید و اینکه می­توانید با شناخت ویژگی­های خود، شغل مناسبی برای خود پیدا کنید.

 

کارمندان و مدیران سازمان با استفاده از گزارش بدست آمده از ابزارDISC ، می­توانند ارزیابی بسیار معتبری از رفتارهای سازمانی خود را ببینند. اطلاعات ذکر شده در گزارش DISC، دانشی را در اختیار مدیران و کارمندان یک سازمان قرار می‌دهد که موجب بالا رفتن سطح ارتباطات مؤثر آن‌ها و نیز ایجاد بینشی می‌نماید که توسعه پایدار سازمان را رقم می‌زند.

ابزار مدیریتی DISC راهکاری مناسب برای بهبود عملکرد سازمان در جهت جذب، حفظ و نگهداری نیروهای کارآمد و توسعه رهبری در سازمان می‌باشد. این ابزار به مدیران سازمان کمک می‌نماید تا بتوانند رفتار خود و سایر افراد را در مدت زمانی بسیار کوتاه، شناسایی نموده و ارتباطات درون سازمانی بین کارمندان و مدیران را بهبود بخشند. ابزار DISC گزارش‌هایی را ارائه می‌نماید که نه تنها رفتارهای منحصربه‌ فرد شخص را ‌شناسایی می‌نماید، بلکه وی را در تغییر رفتارهای خود در شرایط مختلف به گونه‌ای راهنمایی می‌کند که در ارتباط با دیگران به موفقیت بیشتری نایل گردد.

مدل دیسک DISC

خودشناسی، اولین گام برای تاثیرگذار بودن در محیط کار است. شناخت مدل DISC افراد دیگر، می­تواند به شما کمک کند که دریابید آنها چه اولویت­هایی دارند و تا چه اندازه با شما متفاوت هستند. شما می­توانید کیفیت کار خود را به وسیله DISC در محیط کاری­تان افزایش دهید.

به طورکلی کاربردهای مدل DISC عبارتند از:

  • ارتباطات و مذاکره موفق­ و موثر با همه افراد پیرامون­مان
  • بهبود همکاری­ها و کاهش تعارضات در سازمان
  • ساختن تیم­های با عملکرد بالا
  • تبدیل شدن به یک رهبر کاریزماتیک
  • افزایش خیره کننده فروش محصولات و خدمات
  • جذب مشتریان بیشتر و نفوذ در دل آنها و ارتباط مادام العمر با آنها
  • ازدواج و انتخاب موفقیت­ آمیز و روابط زناشویی ایده­ آل و ماندگار
  • ارتباط عالی با فرزندان، پدر و مادر، رییس، کارمند و...
  • شناخت بهتر خود و دیگران
  • تطبیق خود، با رفتارها و زبان بدن دیگران هنگام مذاکره با آنها
  • انتخاب افراد مناسب در جایگاه مناسب در سازمان

0 نظر

نظر خود را ارسال کنید